Jak na produktovou fotografii

Kvalitní a správně vytvořená produktová fotografie prodává. Může oživit váš web a přilákat na něj tak více zákazníků. Jak ale na to?

Můžete si najmout fotografy, kteří udělají fotky za vás, pokud jste ale začínající eshop nebo plánujete do nabídky přidávat další a další produkty, pak se vám může produktová fotografie nemálo prodražit. Produktové fotografie můžete také získat od výrobců, ne vždy ale výrobce fotografie poskytuje nebo nedosahují takové kvality. Pokud se rozhodnete, že si nafotíte své originální fotky sami, pak rozhodně čtěte dál!

Připravili jsme několik typů, jak na produktovou fotografii - jak by měla vypadat a jak takové fotografie docílit.

 

Výbava

Začneme tím, bez čeho se při tvorbě produktové fotografie neobjedete.

 

1) Foťák/mobil

Určitě vás zajímá, zda k pořízení pěkné produktovky potřebujete drahý fotoaparát. Telefonem nemusíte docílit takových výsledků jako třeba s kompaktem, zrcadlovkou nebo velmi oblíbenou digitální bezzrcadlovkou. Pokud ale nemáte čas studovat, jak takový fotoaparát ovládat nebo jednoduše nemáte na takovou výbavu dostatečný rozpočet, pak věřte, že i s kvalitním telefonem už dneska vykouzlíte zázraky.

 

 

2) Osvětlení

Osvětlení je základem každé pěkné fotografie. U produktové fotografie to platí dvojnásob. U produktů by se neměly tvořit příliš velké stíny, naopak musí být vidět všechny detaily. A právě díky vhodně zvolenému osvětlení se těmto nechtěným stínům zamezí. Ideální je pořídit světla alespoň dvě, aby na produkt mířily vždy z jedné strany. Je vhodné, aby byla světla stejná, se stejnou barevnou teplotu a výkonem. Světlo se musí rozptýlit, aby neosvětlovalo pouze úzkou část produktu.

K rozptýlení světla pomůže třeba foto deštník nebo softbox s difuzním plátnem. Lze použít i LED osvětlení, např. LED panel nebo kruhové světlo. Difuzní plátno je vhodné především u focení lesklých předmětů, kde se zamezí nechtěným odleskům světla na produktu.

Pokud přemýšlíte o zábleskových světlech, pak nezapomeňte, že s nimi potřebuje trochu praxe. 

 

 

3) Pozadí

U focení produktů na web budete většinou potřebovat bílé pozadí. Snažte se ale vybírat pozadí tak, aby bylo kontrastní s produktem, následně pak můžete lehce poupravit v postprodukci. Bílý produkt tedy můžete fotit na zeleném nebo černém pozadí, černý produkt zase na bílém. Rozměr pozadí vždy vybírejte podle velikosti produktů. Počítejte s tím, že byste měli mít vždy nějakou rezervu, aby nebylo potřeba výslednou fotografii dále upravovat v postprodukci. Existují různé druhy pozadí - látkové, papírové, PVC nebo polypropylenové. Každé pozadí má své výhody i nevýhody.

 

 

4) Stativ

Stativ nepatří už mezi úplnou základní výbavu pro focení produktových fotek. Focení se stativem je ale mnohem pohodlnější a pomůže se stabilizací obrazu. 

 

5) Fotostan

Jednou z variant je také pořízení fotostanu, který již obsahuje výše zmíněné. Je ideální pro focení menších produktů. Fotostan je krychlového tvaru a uvnitř se nachází již vložené pozadí (které lze měnit dle potřeby) a osvětlení. Nemusíte tak ke stanu už nic dalšího dokupovat. Výhodou je, pokud jsou ostatní plochy stanu s odraznou stříbrnou plochou, která pomáhá světlo odrážet. Fotostany lze většinou úplně uzavřít a fotit třeba ze shora nebo ze strany malým otvorem. Focení s fotoboxem je opravdu jednoduché a zvládne to každý. Na fotografii je fotostan o rozměrech 80x80 cm, který si můžete prohlédnout u nás v showroomu.

  

Více informací o sestavení foto studia se můžete dočíst ZDE.

 

 

Jak docílit pěkné produktové fotografie?

1) Před fotografováním produktu se ujistěte, že je produkt i čočka vašeho aparátu čistá, aby v detailu nebyly vidět snítka prachu, otisky prstů apod.

 

2) Umístěte produkt na pozadí tak, aby bylo okolo něj dostatek požadovaného pozadí (aby se nemuselo tolik upravovat v postprodukci). Zároveň by měl být nastavený tak, aby byl vidět dobře tvar, materiál a detaily.

 

 

3) Dobře nasviťte scénu, aby nevznikal na produktu přepal a zároveň co nejvíce zmizely nechtěné stíny. Zároveň nesmí být produkt tmavý.

 

 

4) Na fotoaparátu doporučujeme fotit v manuálu, nastavte si správné vyvážení bílé a pokud budete chtít upravovat v postprodukci, foťte ideálně ve formátu RAW. Pokud fotíte smartphonem, doporučujeme zaostřit na produkt a tahem můžete zvýšit nebo snížit jas. Dnešní telefony mají i mnoho různých nastavení. Nezapomeňte také nastavit správný formát fotografie.

5) Foťte produkt ze správného úhlu, aby byl na fotografii co nejlépe poznat a byly vidět všechny detaily. Ujistěte se, že je produkt ve vodorovné pozici (často pomůže nastavení vodováhy a mřížky na fotoaparátu). Doporučujeme nafotit produkt z různých úhlů, aby měl zákazník co nejjasnější představu, co kupuje.

6) Případné nedostatky upravte v postprodukci. V případě focením produktů na kontrastním pozadí můžete pak v postprodukci snadněji odstranit barevné pozadí a nahradit ho bílým. Dejte si ale pozor na to, aby odstranění pozadí nezasáhlo i produkt a "neokouslo ho". Obzvlášť lesklé produkty mohou chytit nádech zelené barvy viz obrázek níže.

 

Poznámka:

Na web většinou potřebujete mít produkt na bílém pozadí jako je samotná webová stránka. Při focení na bílém pozadí se vám ale může stát, že pozadí produktu je na webu spíše lehce šedé. Je důležité produkt opravdu správně osvítit. Zároveň je dobré produkt fotit ve formátu RAW pro snadnější postprodukci. Samozřejmostí je také správné nastavení fotoaparátu.